Enkele maanden geleden voerde Colruyt, in enkele van hun winkels, een nieuw aanschuifsysteem in waarbij de klanten aanschoven in een slang. ‘Maar dit systeem zal niet veralgemeend worden’,klinkt het bij Colruyt. Nadat Colruyt de test deed in drie filialen, is gebleken dat klanten toch de voorkeur geven aan het klassieke systeem.
Volgens Colruyt ligt de oorzaak aan het feit dat de klanten hun persoonlijke voorkeur blijven volgen. ‘Klanten kiezen liever zelf hun kassa. Bovendien zijn er vele klanten die enkele werknemers persoonlijk kennen. Zij zouden graag het contact willen behouden, wat natuurlijk niet meer kan als Colruyt het nieuwe systeem invoert. Overigens waren de klanten er zeker niet van overtuigd dat dit slangsysteem sneller zou zijn.
Ook Colruyt was nooit volledig overtuigd van het nieuwe systeem. ‘De slang neemt meer plaats dan de klassieke wachtrijen van voordien. Ze kan trouwens leiden tot plaatsgebrek, waardoor klanten, vooral tijdens drukke momenten, soms tot in de rekken moeten aanschuiven. 'Om het systeem van de slang efficiĆ«nter te laten verlopen hebben we dus meer plaats nodig in de winkel en dit zou een enorme investering zijn,’ aldus Colruyt.
Pierre Vandendyck
Kso Glorieux, 5 Economie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten